Jak se učit méně a naučit se více

Jak se učit méně a naučit se více. To určitě zajímá nejen každého studenta, ale nás všechny, protože každý den se učíme něco nového. Naše učení je založeno na 3 stavebních kamenech. A jaké jsou ty tři stavební kameny, abyste se toho naučili maximum za minimum času?

1. STRATEGIE

V základu musíte mít dobře zvolenou strategii. Máš při učení stres? Špatně se ti učí a málo se naučíš? Před učením se uvolni a zrelaxuj. Jedině pokud budeš uvolněný a budeš se dobře cítit, půjde ti to lépe do hlavy. Náš mozek při stresu není schopný přijímat žádné nové informace, natož si je ukládat do dlouhodobé paměti. Anebo dokáže informace přijímat, ale ve velice omezeném množství a za pár hodin nebo dní je zapomene. Určitě to znáš – když ses učil na zkoušku. Ve stresu ses “sřotil” celou noc nebo dvě noci, ráno jsi šel na zkoušku, kde jsi to odvykládal a za dva dny jsi už nic nevěděl.

2. UČENÍ TĚ MUSÍ BAVIT

To je druhý kámen, na kterém stojí tvůj úspěch. Zkus si k učení vybavit lepší myšlenku než pouze nuda, nutnost, povinnost atd. Vždyť je to zábava, učit se něco nového. Najdi si k učení lepší souvislost a zjisti, co shledáváš pozitivního na tom, že se učíš.

3. PROCVIČOVÁNÍ UČIVA DO HLOUBKY

To je třetí kámen. Pokud se učíme povrchně, většinou všechno do pár hodin zapomeneme. Důležité je vše ukládat do dlouhodobé paměti, ale jak na to? Pár tipů se dozvíš tu.

  • Používej Paretovo pravidlo. Vilfredo Pareto byl ekonom, který přišel na to, že vše je v poměru 80:20 nebo 20:80. Pokud 20% tvého času věnuješ učení, budeš mít 80% výsledků a obráceně. V případě, že věnuješ učení 80%, získáš pouze 20%. Nebo další příklad: 20 položek na seznamu přinese 80% všech výsledků apod. Paretovo pravidlo se dá použít na všechny oblasti našeho života.

 

  • Tvé úkoly a činnosti si seřaď podle důležitosti. Vytvoř si ABC analýzu. Nakresli si takovouto tabulku. Rozděl si své činnosti podle jejich důležitosti a naléhavosti do sektoru A, B, C, D. Nejčastěji se zabýváme sektorem A, protože si myslíme, že je ten nejdůležitější, ale zapomínáme na sektor B. Ten je takový nenápadný, ale určuje kvalitu našeho života a to, kam se chceme posunout.

ABC analýza

Další skutečností, která ovlivňuje naše učení je to, co máme uložené v podvědomí. Podvědomí nás řídí, aniž bychom si to uvědomovali. Většina lidí totiž funguje na bázi tzv. otevřené a uzavřené mysli. Kdo jsou lidé s uzavřenou myslí? To jsou ti, kteří si myslí, že člověk, který ve škole nemá samé jedničky, je hloupý. Mají zkrátka vše pevně stanovené. Rozdělují lidi na hloupé a chytré. To se potom odráží i v jejich chování a jednání.A lidé s otevřenou myslí ví, že to takhle nelze stanovit.
Existují totiž různé styly učení a ne každému může školský systém, tak jak je stanovený, vyhovovat. Existují stále studenti se specifickým stylem učení, na které naše školství zkrátka ještě stále není připraveno. A všeobecně BRZDÍ TVŮJ ROZVOJ UČENÍ.

 

Každý se učíme jinak. Někomu se lépe učí ráno, někomu odpoledne, večer, v noci. Můžeme se lépe učit, když jsme sami nebo s někým. Nějaký čas se pozoruj a zjišťuj, co vyhovuje právě tobě. Tím, že si budeš zkoušet různé varianty přijdeš na to, jaký je právě ten tvůj styl učení. Podstatně si zkrátíš dobu učení a ulehčíš si tím.

 

Pokud znáš někoho ve svém okolí, kdo má skvělé výsledky, zeptejte se ho, jak se učí a jaké techniky používá. Pak je vyzkoušej také. Pamatuj si ale jedno: kdo se ptá se toho nejvíc naučí. Musíš ale vyjít ze své zóny komfortu, která tě limituje.

zona komfortu v učení

zóna komfortu vs. zóna učení

 

P.S. Ráda sleduji Sugata Mitru, je to člověk, který o učení se ví své. Zde je jeho video Vybudujme Školu v oblacích. Můžeš si tam v pravém spodním rohu nastavit i české titulky, pokud ti to v angličtině nevyhovuje :)

Markéta Králová

Jsem podporovatelka a propojovatelka jazykomilců - těch, kteří se rozhodli poznat nějaký cizí jazyk, jazyková NLP koučka, mentorka.

Mojí úlohou je být průvodkyní na cestě poznávání jazyků, ukázat vám, jak se jazyky učí polygloti a provést vás zážitkovým učením bez učebnic.

Miluji cestování, jazyky, hudbu, zpěv, spiritualitu a mým posláním je vést lidi k přirozenému a zážitkovému poznání skrze vlastní prožitky, zejména v jazycích. Naplňuje mě předávat to, co umím a znám.

Mou vášní je poznávání lidí, jejich příběhů a vím, že pro některé není vůbec lehké zvládat nároky dnešní společnosti a udržet s ní tempo.

A na základě toho vzniklo vzdělávací centrum SOLIS ORTUS, kde provádím samouky světem přirozeného poznávání jazyků a zároveň společně se svými lektory organizuji individuální, skupinkové a zážitkové kurzy cizích jazyků, doučování předmětů, výuky hry na hudební nástroje a zajišťuji překlady, korektury a tlumočení.

Jsem autorka jazykového diáře, elektronických knih, výukových videí, meditací a lektorka živých seminářů.

Napsat mi můžete na email marketa@solisortus.cz

Připojte se k Hurá za poznáním na facebooku>>

Přečtěte si celý můj příběh >>

Inspirujte se na YouTube >>

Komentáře